logo

Heeft u te maken met stroomuitval in uw woning? Dan wilt u de stroom waarschijnlijk zo snel mogelijk weer terug hebben. Stroomuitval kan verschillende oorzaken hebben. In sommige gevallen is er alleen een stop of automaat doorgeslagen, maar het probleem kan ook een stuk hardnekkiger zijn. In de onderstaande tekst wordt u stap voor stap uitgelegd wat u moet doen bij een stroomstoring.

Stap 1: waar zit het probleem?

Een stroomstoring kan alleen in uw woning voorkomen, maar het kan ook zo zijn dat de hele buurt ermee te maken heeft. Kijk dan ook eerst of de straatverlichting werkt en informeer eventueel bij de buren of zij wel stroom hebben. Is dit niet het geval? Dan betreft het een grotere storing die opgelost moet worden door de netbeheerder. Betreft het alleen een storing in uw woning? Ga dan door naar stap 2.

Stap 2: kijk in de meterkast

Wanneer het een storing in uw woning betreft, is er vaak het één en ander te zien in de meterkast. Zo kan er een groep of automaat uitgevallen zijn, waardoor de stroom niet meer werkt. Schakel eerst alle groepen uit en zet daarna de aardlekschakelaar weer om. Lukt dit niet? Dan is deze schakelaar mogelijk defect. Dit moet verholpen worden door installateur. Wanneer de aardlekschakelaar wel om te zetten is, schakelt u alle groepen één voor één weer in. Indien de aardlekschakelaar ingeschakeld blijft, zit het probleem niet in de installatie.

Stap 3: controleer apparaten

Indien de stroomstoring niet wordt veroorzaakt door de installatie, wordt de storing waarschijnlijk veroorzaakt door een apparaat in uw woning. Mogelijk kampt dit apparaat met kortsluiting. Bekijk welke groep het betreft. Haal van alle apparaten de stekker eruit en zet de schakelaar weer om. Plug de stekkers één voor één weer in. Valt de stroom eraf bij een bepaald apparaat? Dan is dit de veroorzaker van de stroomstoring in uw woning.